Σταύρος Σταυρίδης
< πίσω στους Συγγραφείς

Σταύρος Σταυρίδης φωτογραφία Ο Σταύρος Σταυρίδης είναι αρχιτέκτονας, καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Διδάσκει αρχιτεκτονικό σχεδιασμό – και ιδιαίτερα σχεδιασμό κοινωνικής κατοικίας και δημόσιου χώρου – και θεωρία στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Διδάσκει επίσης κριτικές προσεγγίσεις της μητροπολιτικής κατοίκησης σε ένα από τα μεταπτυχιακά προγράμματα της Σχολής. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη νοηματοδότηση του αστικού χώρου και τις πρακτικές της κατοίκησής του. Στο θεωρητικό του έργο επιδιώκει να συνδυάσει τη μελέτη πρακτικών και αγώνων που διεκδικούν το «δικαίωμα στην πόλη» με την εξερεύνηση της προοπτικής της κοινωνικής χειραφέτησης. Μεγάλο μέρος του έργου του έχει αναπτυχτεί σε άρθρα και δημοσιεύσεις καθώς και σε πολυάριθμες παρουσιάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχουν εκδοθεί τα βιβλία του: Η συμβολική σχέση με το χώρο (1990), Διαφήμιση και το νόημα του χώρου (1996), Η υφή των πραγμάτων (1996 σε συνεργασία με τη φωτογράφο Ε. Κώτσου), Μετέωροι χώροι της ετερότητας (2010), Towards the City of Thresholds (2011, 2016 στα Τουρκικά και τα Ισπανικά, υπό επανέκδοση στις ΗΠΑ) Common Space.The City as Commons (2016, 2018 στα Τουρκικά και υπό έκδοση στα Ελληνικά και τα Πορτογαλικά) και Common Spaces of Urban Emancipation (υπό έκδοση). Επίσης έχει επιμεληθεί τη συλλογή κειμένων Μνήμη και εμπειρία του χώρου (2006).

Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή

Στη σύγχρονη πόλη οθόνη η εμπειρία του χώρου εγκλωβίζεται στην πρόσληψη της εικόνας του. Οι εικόνες που κατεργάζεται η διαφήμιση αλλά και εκείνες που παράγονται σε τεράστιες ποσότητες από τους σύγχρονους καταναλωτές εθίζουν σε μια πρόσληψη της κοινωνικής ζωής που την ταυτίζει με το σκηνικό της. Ακινητοποιούν το χρόνο, κάνοντας το παρόν να επικρατεί πάνω στο παρελθόν, προεξοφλώντας ουσιαστικά το μέλλον με την τυποποιητική τους δύναμη. Αναζητώντας την προοπτική της απελευθέρωσης από τη μαγική επιρροή των σύγχρονων εικόνων και την εμπειρία του χώρου που επεξεργάζονται, αυτό το βιβλίο εξερευνά τη θεατρικότητα που χαρακτηρίζει κάποιες κοινωνικές πρακτικές και δράσεις. Η θεατρική συμπεριφορά μπορεί να εκφράζει χωρίς να εικονογραφεί, να κινητοποιεί χωρίς να δεσμεύει σε στερεότυπες αναπαραστάσεις. Αν η θεατρικότητα των ισχυρών επιχειρεί να εγκλωβίσει την κοινωνική ζωή σε μια συνθήκη επιβεβαίωσης ταυτοτήτων, ρόλων και επομένως ορίων, η θεατρικότητα των πληβείων, αντλώντας από τις παρωδιακές και τις εικονοκλαστικές της παραδόσεις, μπορεί να είναι απομυθοποιητική, αποστασιοποιητική. Μπορεί έτσι να υποδεικνύει στα σπλάχνα του υπαρκτού, του ίδιου, την ανάδυση του έτερου, του ουτοπικού. Μια τέτοια θεατρικότητα ανεγείρει ακόμα και στα σπλάχνα της πόλης οθόνης θραύσματα μιας πόλης σκηνής. Εκεί βρίσκουν τον τόπο τους οι σύγχρονες ετεροτοπίες, συλλογικές εμπειρίες κατοίκησης του αστικού χώρου, ενδεικτικές, στην αντιφατικότητά τους, των προβλημάτων αλλά και της δύναμης του χειραφετητικού οράματος.
έτος: 2018
ISBN: 978-960-589-079-7
σελίδες: 318
διαστάσεις: 24x17εκ.
τιμή: 25.00€

Θεατρικότητα και θεωρία

Αντικείμενο του τόμου αποτελούν το θέατρο και οι αντιλήψεις περί θεατρικότητας, ως αφετηρία για την εξέταση της έντασης μεταξύ της πραγματικότητας και των αναπαραστάσεών της. Τα κείμενα φιλοδοξούν να ιχνηλατήσουν την περιοχή που καλύπτει το θέατρο ως μοντέλο για την κατανόηση του προβλήματος της αναπαράστασης. Με πρώτο ζητούμενο την οριοθέτηση αυτής της περιοχής, κεντρικό άξονα της διερεύνησης αποτελεί η κατανόηση της αναπαράστασης ως διαδικασίας και όχι ως δεδομένου, παγιωμένου συσχετισμού. Στον παρόντα τόμο των τοπικών, επιστήμονες διαφορετικών κλάδων αναζητούν τομές στο πεδίο που ορίζεται με την κυριολεκτική ή μεταφορική αναφορά στη θεατρικότητα, συζητώντας, σε αντίστοιχες ενότητες, τη «μετάβαση στη θεατρικότητα», τον «λόγο της σκηνής», τη «θεατρικότητα του λόγου», τους «λόγους και τις σκηνοθεσίες».
επιμέλεια: Δημήτρης Καρύδας, Σταύρος Σταυρίδης
έτος: 2017
ISBN: 978-960-8392-69-4
σελίδες: 268
διαστάσεις: 24x17εκ.
τιμή: 22.00€

Φως-Εικόνα-Πραγματικότητα

Η χρήση των νέων μέσων και των νέων τεχνολογιών (πληροφορίας και επικοινωνίας) στη σύγχρονη τέχνη έχουν πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες κατασκευής «αφύσικων» πραγματικοτήτων ή «εναλλακτικών» εικόνων της πραγματικότητας. Η εξέλιξη αυτή ανέδειξε νέες όψεις ακόμα και σε εκείνα τα θέματα και τα μονοπάτια της καλλιτεχνικής έρευνας που είχαν εν μέρει εγκαταλειφθεί. Τ ευρήματα των σύχγρονων φυσικών επιστημών έχουν μεταβάλει την αντίληψή μας γύρω από τις διαδικασίες διαμόρφωσης των εικόνων μέσω του (ανθρώπινου) ματιού του εγκεφάλου. Αντιστοίχως η φύση και η οπτική υπόσταση των (ανα)παραστάσεων έχουν γίνει κύριο αντικείμενο έρευνας κλάδων σαν κι αυτούς της γνωσιακής επιστήμης και της επιστήμης των υπολογιστών. Η καλλιτεχνική πρακτική και η επιστημονική έρευνα μοιάζει να επιβάλλουν μια ριζική επαναξιολόγηση της φιλοσοφικής συζήτησης που σχετίζεται με την αντίθεση μεταξύ εικόνας και πραγματικότητας.
επιμέλεια: Γεράσιμος Κουζέλης, Παντελής Μπασάκος
έτος: 2006
ISBN: 960-8392-29-2
σελίδες: 376
διαστάσεις: 24x17εκ.
τιμή: 7.50€