Ο ΣΕΡΓΚΕΪ ΤΣΕΡΚΑΣΚΙ είναι επικεφαλής του Εργαστηρίου Υποκριτικής στο διάσημο Ρωσικό Κρατικό Ινστιτούτο Σκηνικών Τεχνών (πρώην Κρατική Ακαδημία Θεατρικών Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης, ιδρυθείσα το 1779). Είναι καθηγητής Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας και κάτοχος διδακτορικού με θέμα τις εκπαιδευτικές μεθόδους σκηνοθεσίας θεάτρου στη Ρωσία. Η εκπόνηση της δεύτερης διατριβής του (D.Sc.) είχε ως αποτέλεσμα τη συγγραφή του βραβευμένου βιβλίου Υποκριτική τέχνη: Στανισλάφσκι – Μπολεσλάφσκι – Στράσμπεργκ. Ιστορία, θεωρία και πρακτική (Αγ. Πετρούπολη, 2016), το οποίο τιμήθηκε με το Εθνικό Βραβείο για το Καλύτερο Θεατρικό Βιβλίο 2016 και το Διεθνές Βραβείο Στανισλάφσκι 2017.
Ανάμεσα στα άλλα βιβλία του περιλαμβάνονται: Ο Στανισλάφσκι και η Γιόγκα (2013), Ο Βαλεντίν Σμισλιάγιεφ – ηθοποιός, σκηνοθέτης, παιδαγωγός (2004), Η Σχολή Σκηνοθεσίας του Σουλίμοφ (2013). Αυτά τα βιβλία σχηματίζουν ένα είδος τριλογίας, παρουσιάζοντας το επαγγελματικό «γενεαλογικό δέντρο» του Τσερκάσκι, το οποίο από τον Στανισλάφσκι καταλήγει κατευθείαν στον Σμισλιάγιεφ (μέλος του Πρώτου Εργαστηρίου του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας) και έπειτα στον Μαρ Σουλίμοφ (έναν από τους κορυφαίους Ρώσους καθηγητές σκηνοθεσίας του 20ού αιώνα).
Ο Τσερκάσκι έχει σκηνοθετήσει πάνω από τριάντα κλασικά και σύγχρονα έργα. Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του Δραματικού Θεάτρου «Πούσκιν» (Κρασνογιάρσκ), διευθυντής του Θεάτρου της Λεωφόρου Liteinyi (Αγία Πετρούπολη) και του Ακαδημαϊκού Θεάτρου «Mossoviet» (Μόσχα). Δύο από τις παραγωγές του –οι Επικίνδυνες σχέσεις και η Αικατερίνη η Μεγάλη– παίζονταν στην Αγία Πετρούπολη επί δώδεκα και δεκαέξι χρόνια αντίστοιχα. Ανάμεσα στις διεθνείς σκηνοθετικές του επιτυχίες είναι η Αικατερίνη η Μεγάλη του Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω και το Κυνήγι πάπιας του Αλεξάντρ Βαμπίλοφ στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης του Λονδίνου, ο Επιθεωρητής του Νικολάι Γκόγκολ στο Εθνικό Θέατρο της Ρουμανίας (Βουκουρέστι) και η Πτήση του Μιχαήλ Μπουλγάκοφ στο Εθνικό Ινστιτούτο Δραματικής Τέχνης του Σίδνεϋ.
Οι μαθητές του καθηγητή Τσερκάσκι εργάζονται σε κορυφαία ρωσικά θέατρα, όπως το «Taganka», το «Lenkom» και το Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας, καθώς και το Αλεξαντρίνσκι, το «Baltiyskiy Dom» και το Θέατρο Ακίμοφ της Αγίας Πετρούπολης. Πολλοί από αυτούς εξελίσσονται σε βραβευμένους ηθοποιούς και σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων υπάρχουν υποψήφιοι και νικητές του Βραβείου της Χρυσής Μάσκας (η μεγαλύτερη θεατρική διάκριση της Ρωσίας). Ο Τσερκάσκι έχει διεξαγάγει σεμινάρια σε περισσότερες από σαράντα δραματικές σχολές σε όλο τον κόσμο.
Το βιβλίο Ο Στανισλάφσκι και η Γιόγκα έχει μεταφραστεί στα ιαπωνικά (Τόκυο, εκδ. Miraisha, 2015), στα αγγλικά (Λονδίνο – Νέα Υόρκη, Routledge, 2016) και στα πορτογαλικά (Σάο Πάολο, É Realizações Editora, 2018).
Στο βασισμένο σε αυτό το βιβλίο ντοκιμαντέρ Ο Στανισλάφσκι και η Γιόγκα (2016, παραγωγή του ρωσικού κρατικού τηλεοπτικού καναλιού Rossiya-Kultura) ο Τσερκάσκι συνομιλεί για τη θέση της Γιόγκα στην εκπαίδευση των ηθοποιών με κορυφαίους επαγγελματίες του σύγχρονου θεάτρου, μεταξύ άλλων, με τον Ανατόλι Βασίλιεφ, τον Λυκ Περσεβάλ και τον Ιβάν Βιριπάγιεφ, καθώς και με τον αρχιμανδρίτη Ισίδωρο Μινάγιεφ, τη μελετήτρια του έργου του Γκροτόφσκι Νατέλα Μπασιντζαγκιάν και με νέους ηθοποιούς.
Το ντοκιμαντέρ είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο:
http://tvkultura.ru/brand/show/brand_id/61201/
Στοιχεία επικοινωνίας: sergei@st1676.spb.edu, sdtcher@yahoo.com