Σεργκέι Τσερκάσκι
< πίσω στους Συγγραφείς

Σεργκέι Τσερκάσκι φωτογραφία Ο ΣΕΡΓΚΕΪ ΤΣΕΡΚΑΣΚΙ είναι επικεφαλής του Εργαστηρίου Υποκριτικής στο διάσημο Ρωσικό Κρατικό Ινστιτούτο Σκηνικών Τεχνών (πρώην Κρατική Ακαδημία Θεατρικών Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης, ιδρυθείσα το 1779). Είναι καθηγητής Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας και κάτοχος διδακτορικού με θέμα τις εκπαιδευτικές μεθόδους σκηνοθεσίας θεάτρου στη Ρωσία. Η εκπόνηση της δεύτερης διατριβής του (D.Sc.) είχε ως αποτέλεσμα τη συγγραφή του βραβευμένου βιβλίου Υποκριτική τέχνη: Στανισλάφσκι – Μπολεσλάφσκι – Στράσμπεργκ. Ιστορία, θεωρία και πρακτική (Αγ. Πετρούπολη, 2016), το οποίο τιμήθηκε με το Εθνικό Βραβείο για το Καλύτερο Θεατρικό Βιβλίο 2016 και το Διεθνές Βραβείο Στανισλάφσκι 2017. Ανάμεσα στα άλλα βιβλία του περιλαμβάνονται: Ο Στανισλάφσκι και η Γιόγκα (2013), Ο Βαλεντίν Σμισλιάγιεφ – ηθοποιός, σκηνοθέτης, παιδαγωγός (2004), Η Σχολή Σκηνοθεσίας του Σουλίμοφ (2013). Αυτά τα βιβλία σχηματίζουν ένα είδος τριλογίας, παρουσιάζοντας το επαγγελματικό «γενεαλογικό δέντρο» του Τσερκάσκι, το οποίο από τον Στανισλάφσκι καταλήγει κατευθείαν στον Σμισλιάγιεφ (μέλος του Πρώτου Εργαστηρίου του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας) και έπειτα στον Μαρ Σουλίμοφ (έναν από τους κορυφαίους Ρώσους καθηγητές σκηνοθεσίας του 20ού αιώνα). Ο Τσερκάσκι έχει σκηνοθετήσει πάνω από τριάντα κλασικά και σύγχρονα έργα. Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του Δραματικού Θεάτρου «Πούσκιν» (Κρασνογιάρσκ), διευθυντής του Θεάτρου της Λεωφόρου Liteinyi (Αγία Πετρούπολη) και του Ακαδημαϊκού Θεάτρου «Mossoviet» (Μόσχα). Δύο από τις παραγωγές του –οι Επικίνδυνες σχέσεις και η Αικατερίνη η Μεγάλη– παίζονταν στην Αγία Πετρούπολη επί δώδεκα και δεκαέξι χρόνια αντίστοιχα. Ανάμεσα στις διεθνείς σκηνοθετικές του επιτυχίες είναι η Αικατερίνη η Μεγάλη του Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω και το Κυνήγι πάπιας του Αλεξάντρ Βαμπίλοφ στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης του Λονδίνου, ο Επιθεωρητής του Νικολάι Γκόγκολ στο Εθνικό Θέατρο της Ρουμανίας (Βουκουρέστι) και η Πτήση του Μιχαήλ Μπουλγάκοφ στο Εθνικό Ινστιτούτο Δραματικής Τέχνης του Σίδνεϋ. Οι μαθητές του καθηγητή Τσερκάσκι εργάζονται σε κορυφαία ρωσικά θέατρα, όπως το «Taganka», το «Lenkom» και το Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας, καθώς και το Αλεξαντρίνσκι, το «Baltiyskiy Dom» και το Θέατρο Ακίμοφ της Αγίας Πετρούπολης. Πολλοί από αυτούς εξελίσσονται σε βραβευμένους ηθοποιούς και σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων υπάρχουν υποψήφιοι και νικητές του Βραβείου της Χρυσής Μάσκας (η μεγαλύτερη θεατρική διάκριση της Ρωσίας). Ο Τσερκάσκι έχει διεξαγάγει σεμινάρια σε περισσότερες από σαράντα δραματικές σχολές σε όλο τον κόσμο. Το βιβλίο Ο Στανισλάφσκι και η Γιόγκα έχει μεταφραστεί στα ιαπωνικά (Τόκυο, εκδ. Miraisha, 2015), στα αγγλικά (Λονδίνο – Νέα Υόρκη, Routledge, 2016) και στα πορτογαλικά (Σάο Πάολο, É Realizações Editora, 2018). Στο βασισμένο σε αυτό το βιβλίο ντοκιμαντέρ Ο Στανισλάφσκι και η Γιόγκα (2016, παραγωγή του ρωσικού κρατικού τηλεοπτικού καναλιού Rossiya-Kultura) ο Τσερκάσκι συνομιλεί για τη θέση της Γιόγκα στην εκπαίδευση των ηθοποιών με κορυφαίους επαγγελματίες του σύγχρονου θεάτρου, μεταξύ άλλων, με τον Ανατόλι Βασίλιεφ, τον Λυκ Περσεβάλ και τον Ιβάν Βιριπάγιεφ, καθώς και με τον αρχιμανδρίτη Ισίδωρο Μινάγιεφ, τη μελετήτρια του έργου του Γκροτόφσκι Νατέλα Μπασιντζαγκιάν και με νέους ηθοποιούς. Το ντοκιμαντέρ είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο: http://tvkultura.ru/brand/show/brand_id/61201/ Στοιχεία επικοινωνίας: sergei@st1676.spb.edu, sdtcher@yahoo.com

Ο Στανισλάφσκι και γιόγκα

Αυτό το βιβλίο πραγματεύεται μία από τις πιο σημαντικές πηγές του συστήματος Στανισλάφσκι: την πρακτική και τη φιλοσοφία της Γιόγκα. Ο Σεργκέι Τσερκάσκι αντλεί με προσοχή στοιχεία για τη Γιόγκα στα γραπτά του Στανισλάφσκι από διαφορετικές περιόδους και αναλύει κρυφές αναφορές που δεν εξηγούνται από τον ίδιο τον Στανισλάφσκι εξαιτίας της λογοκρισίας στην εποχή του. Παρέχονται ζωντανά παραδείγματα εκπαίδευσης ηθοποιών με βάση τη Γιόγκα, από τις πρόβες του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας και των πολλών εργαστηρίων που διεύθυνε ο Στανισλάφσκι.Η έρευνα του Τσερκάσκι επικεντρώνεται στη συγκριτική ανάγνωση του συστήματος Στανισλάφσκι και των βιβλίων του γιόγκι Ραματσαράκα, τα οποία αποτέλεσαν βασική πηγή για τον ιδρυτή του Συστήματος. Αντίστοιχα, ο συγγραφέας αναλύει στοιχεία του Συστήματος με βάση τις αρχές της Γιόγκα.Η ευρεία ανάλυση του Τσερκάσκι οδηγεί σε νέες και ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις για τον μεγάλο Ρώσο δάσκαλο του θεάτρου και, επιπλέον, αποκαλύπτει τον βαθμό στον οποίο εκείνος «προήγγειλε» σύγχρονες ανακαλύψεις στη νευροβιολογία και τη γνωστική επιστήμη.Σε αυτό το βιβλίο ο Τσερκάσκι ενεργεί ως ερευνητής, ιστορικός, σκηνοθέτης θεάτρου και έμπειρος δάσκαλος υποκριτικής. Υποστηρίζει ότι περίπου το σαράντα τοις εκατό των βασικών ασκήσεων σε οποιοδήποτε πρόγραμμα εκπαίδευσης ηθοποιών που βασίζεται στον Στανισλάφσκι σήμερα έχουν τις ρίζες τους στη Γιόγκα. Ηθοποιοί, δάσκαλοι και μαθητές θα βρουν σίγουρα ενδιαφέρον να ανακαλύψουν ότι ακολουθούν τα βήματα της Γιόγκα στην καθημερινή τους εκπαίδευση και στις πρόβες τους με βάση τον Στανισλάφσκι.
μετάφραση: Αναστασία Μπελοζέροβα
έτος: 2024
ISBN: 978-960589-233-3
σελίδες: 166
διαστάσεις: 21x14εκ.
τιμή: 16.00€